Stamped Butter Cookies

 
 
 

 

 You’ll need (makes 20)
180g butter at room temperature
200g caster sugar
1 egg at room temperature
a few drops of vanilla extract
400g all-purpose flour
a pinch of salt
Method:
In a large bowl, mix butter and sugar until fluffy. Whisk in egg and vanilla extract.
Add flour & salt and mix until you have a smooth cookie dough.
Shape dough into a rectangular form, wrap in plastic foil and chill 40 minutes.
Preheat the oven to 180°C and cover 2 baking sheets with parchment paper.
Dust your working surface with a little flour and roll out the dough to a few millimeters thickness. Cut out shapes of the dough and arrange on the baking sheet.
Bake the cookies for 12 minutes, or until golden brown. Carefully transfer them to a wire rack and let them cool down completely.
27 replies »

  1. hoi hoi
    ik ben je al tijdje aan het volgen én bewonderen , maar nog niet veel tijd gehad om jou dat eens te zeggen: dat ik je een hele dikke proficiat wens met jouw nominaties en publicaties! heel tof! en zo jong nog! 😉 je moet het maar doen, zeg ik altijd…
    dus doe zo verder en blijven posten! steeds handige en leuke tips breng je! merciekes!

    Like

  2. dan zou ik ervoor kiezen om ze last minute te bakken. het is natuurlijk wel mogelijk om de koekjes zelf in te vriezen als je ze luchtdicht verpakt, maar ik vrees voor de textuur die je erna zal krijgen…

    Like

  3. Hoi! Ik ben nog een beginnende koekjes-bakker en ik heb laatst voor het eerst met een koekjesstempel gewerkt. Nu lukte het mij niet om de afdruk mooi in het deeg te krijgen. Misschien druk ik te hard? Of juist te zacht? Soms bleef het deeg ook aan (of in) de stempel plakken. Heb je nog tips voor het gebruik ervan?
    Leuke blog trouwens! Ik word helemaal blij van al die mooie baksels 🙂

    Like

  4. Hoi Annemarie, leuk dat je zo enthousiast bent over mijn blog! Zorg ervoor dat je de stempel altijd genoeg blijft bestuiven met bloem, zo zal het deeg er niet aan blijven plakken. Je drukt best stevig door om de afdruk in het deeg te krijgen, op voorwaarde dat (zoals ik al zei) de stempel goed genoeg met bloem bestoven is 🙂

    Like

  5. Bedankt voor dit recept, het is de eerste keer dat mijn koekjes hun vorm behouden! Volgens mijn testpubliek zijn het “koekjes om je ziek aan te eten” 🙂

    Like

Leave a Reply

